Björkö 3718

Skötbåten Björkö 3718 är en tvåmastad skötbåt som användes vid skötfiske och även vid utgrynnorna långt ute till havs. Båten är byggd 1912 och har renoverats av Anton och Krister Fagernäs i mitten av 1980-talet. Den har både använts i fisket och senare delatgit i postrodden 20 gånger. 

Björkö 3718 

Doktars Ant (Anders Sandkvist) lät bygga en skötbåt 1912. Den byggdes i Björkö av  Smedes Erk och Back Callä. Båten är en typisk skötbåt av Björkötyp, byggd med den äldre tekniken. Doktars skötbåten som du ser här kallar vi numera för Björkö 3718. Från 1916, och så länge Finland hörde till Ryssland, krävde ryska ordningsmakten att varje båtförare/fiskare och båt skulle ha legitimation, ett så kallat rysspass (även kallat fiskarpass) för att få färdas på vattnet. Båtarna var märkta med siffror på utsidan av bordläggningen och på denna skötbåt syns ännu siffrorna 3718. 


En skötbåt användes på våren i landfiske men även efter höbärgningen vid de yttre skötgrynnorna långt ute till havs och som färdbåt vid t.ex resor in till Vasa. Doktars skötbåt kallar vi numera för Björkö 3718. 

Orsaken är följande;

Från 1916 och så länge Finland hörde till Ryssland så fordrade nämligen ryska ordningsmakten att varje båtförare / fiskare och båt skulle ha legitimation, ett så kallat rysspass (även kallat fiskarpass) för att få färdas på vattnet. Båtarna var märkta med siffror på utsidan av bordläggningen och på denna skötbåt syns ännu siffrorna 3718.

Skötbåten skänktes av Doktars Antos son Doktars Erk (Erik Sandkvist) till Björkö fornminnesförening. När fornminnesföreningen började söka efter alternativ till postroddbåt för att kunna delta i Postrodden över Kvarken valdes den här båten. Den hade stått i ett båthus vid Bodback och var därför ”bara” rutten vid kölen och vid borden längst ner. 

Fornminnesföreningen renoverade den med hjälp av båtbyggarna Anton och Christer Fagernäs år 1987. Samma år deltog den i postrodden första gången och fick därför namnet Björkö 3718. Efter ett antal år hade bakstamnen ruttnat och renoverades då av Helmer Westergård och Tony Britwin. När skötbåten Björkö 3718 deltagit i postrodden 20 gånger över Kvarken så blev den pensionerad och är nu helt och hållet en museibåt.  

Postrodden

Varje sommar sedan 1982 sker den traditionsenliga postrodden som ros med allmogebåtar över Kvarken mellan Björkö och Holmön. Genom postrodden uppmärksammas minnet av Björkö- och Holmöbornas mödosamma resor genom tiderna. Postrodden anordnas av Björkö ungdomsförening i samarbete med Postroddsföreningen på Holmön. 


Sveriges långvariga krig med Ryssland på 1500-talet ledde till en kraftig ökning av transporterna över Kvarken och läget mellan de västliga och östliga rikshalvorna medförde en ström av resenärer som passerade Björkö. Detta fick många konsekvenser för Björköborna då de ofta blev tvungna att låna ut sina båtar. Statens tjänstemän krävde att få åka över Kvarken och Björköborna behövdes som båtförare och vägvisare på havet. På grund av hårt väder kunde sådana uppdrag ta flera dagar och det egna arbetet blev ogjort. 

Björköborna fick kompensation för sin plikt att forsla post och människor över Kvarken i form av skattelättnader och frihet från krigstjänst. Den första gången Björköborna fick kompensation var år 1592–1599, när landshövdingen över Öster- och Västerbotten, med kunglig fullmakt beviljade skattelättnader. 

Fortsättningsvis ansökte Björköborna om skattelättnader och frihet från krigstjänst och fick svar med kungabreven. Trafiken pågick med förhållandevis stor regelbundenhet såväl vinter som sommar ända till 1895. 

År 1951 restes ett monument vid Bodback till minne av björköbornas mödosamma resor genom tiderna. För att återuppliva den historiska vägen över Kvarken och hedra minnet av de Björkö- och Holmöbor som under århundraden transporterade resande och post över Kvarken arrangerades den första Postrodden 1982. Rodden sker helgen efter midsommar och går mellan Svedjehamn och Holmön. Vartannat år sker starten från Finland och vartannat år från Sverige. När inte vädret tillåtit, har istället en kortare rodd anordnats; De Geer-rodden. Skötbåten Björkö 3718 som finns i båtmuseet deltog i Postrodden första året 1987 och deltog i 20 års tid innan den blev en museibåt.

 

Gästgivarens (Karl Erik Brinks) rysspass nr. 644 från 1916. Foto: Mona Britwin.

 

                               Seagram med följebåt i De Geer-rodden 2024. Foto: Sofia Björkman