Dunderbolaget 

 

Under åren 1910-11, lät ett lag på sex personer, uppföra en fiskebastu på Hällon (Yttre Hällbådan) en holme utanför Finnhamnen (på Björkös nordöstra sida). Laget bestod av Byengs Ant, Sand Ant, Back Calläs Edvart, Riback Kal, Simosen och Dållos Kal. Samtidigt med bastubygget inköpte laget en båtmotor (Sarin 6 hkr.) samt en 24 fots skötbåt, som Smedes Erk och Back Callä hade byggt (som även byggt Björkö 3718). Dessförinnan fanns det endast två motorbåtar i byn, varför motorbåtsägarna hade all anledning att känna sig stolta över nyförvärvet.

En dag beslöt två av båtägarna, att för första gången företa en resa in till Vasa med fiskfångsten. Farleden kände man väl till från tidigare och med ny motor skulle allt gå som smort. Sagt och gjort - motorn startades och allt gick väl under resan. Men när motorförarna närmade sig fiskstranden i Vasa hade de glömt hur man stannade motorn. 

Som en sista utväg, ryckte motorförarna loss kabeln från tändstiftet. Tyvärr hände ingenting annat än att båten, med full fart, törnade mot bryggan och de två motorförarna kastades framåt, över motorlådan, och hamnade mitt i båten. När de äntligen fick motorn stoppad och smått skamsna såg sig omkring, stod Sundom Mari på bryggan och sa: Ni kåmber som na rikte karar i måron...

Ovannämnda händelse har berättats av Anton Nygård (1890- 1977), som själv kom att företa många stadsresor med samma motorbåt. Efter anskaffningen av motorbåten, kom båtägarna att kallas för Dunderbolaget eller Dundraren. Båten gick också under namnet Dunderbåten. Namnet uppstod på grund av det oljud som motorn förde, vilket man, på den tiden, var ovan med. Båtlaget kom senare att sälja Dunderbåten till Maxmo. Efter nämnda bolag, uppkom namnen på två Skötgrynnor; Dundron och Dunderståorstein

Ägarna till bastun på Hällon (Yttre Hällbådan) byggde också en iskällare på holmen, men is förvarades där endast under en vinter. Bastun slutade användas redan på 1930-talet, men stod kvar ända in på 1960-talet.

 

Text av Marita Westergård 

med tillägg av Mona Britwin



 

Fälbåt med en Olympiamotor, 1926. Foto: T. H. Järvi. Bild via Museiverket