Omkring sekelskiftet 1900 byggde flera av byns fiskarbönder och även lotsar klinkbyggda båtar mot beställning på vårvintern, då annat arbete låg i vila.
Lotsen Smedes Erk (Erik Back) och bonden Back Callä (Karl Johan Doktar) tillverkade båtar på beställning och hos beställaren. De byggde bland andra Björkö 3718. De gjorde båtar enligt den gamla tekniken, med vindor och kinnungar, d.v.s man använde yxan och formade träet till önskad form.
I början på 1900-talet byggde samtidigt Bärjes Kreschan (Kristian Backman), som var lotsålderman på Ritgrund, de första bräbootan (brädbåtarna) i Björkö. Det är båtar i den nyare båtbyggartekniken där borden blir basa – ångade, för att kunna böjas till önskad form.
De fyra bröderna Nystrand verkade som båtbyggare i Björkö. De praktiserade och arbetade på båtbyggerier och motorfabriker i Vasa för att senare starta ett eget företag hemma på gården. De byggde båtar enligt beställning och så småningom blev de Nystrandska båtarna kända vida omkring.
Herman Nystrand (1889–1968) den äldste brodern, lärde sig bygga båtar på Bergströms båtvarv på Vasklot i början på 1900-talet. Viktor Nystrand (1890–1969) började sin karriär inom båtbygge som praktikant hos Bärjes Ant (Anders Backman) på Brändö. Småningom började Viktor arbeta som metallsvarvare vid Bröderna Wickströms Motorfabrik Ab i Vasa. Senare började han bygga båtar tillsammans med sin bror Herman antingen hemma på gården eller vid Svedjehamn. En båtverkstad byggdes 1930 hos Viktor. Sedan anslöt sig även de två andra bröderna Emil Nystrand (1897–1951) och Anton Nystrand (1906–1995).
En typ av båt som tillverkades av bröderna var reimarbåten som var stor och stadig. Den typen av båt hade 14 bord. När Replotlotsarna såg dem kom de också och beställde. Båtarna användes för transport av stenar och remmare i samband med att man remmade farlederna och de blev mycket uppskattade.
Emil Nystrand fick sin utbildning när han arbetade på Bröderna Wickströms Motorfabrik Ab i Vasa som montör. Emil var 1918 med i frihetskriget och efter militärtjänsten började han bygga båtar med sina äldre bröder. Han arbetade senare också på Ab Vasa Motorfabrik (Sarins) där han byggde motorn till turbåten Björkö 1923. Han tjänstgjorde som maskinist på turbåten tillsammans med skepparen Anders Ohls.
Tillsammans med Anton Nystrand och Viktor Sand byggde de på 30-talet många olika modeller i hans verkstad på gården. Lotsbåtar, ruffade motorbåtar och bogserbåtar för att nämna några. Anton Nystrand som var yngst lärde sig hantverket genom arbetspraktik hos de äldre bröderna. Han byggde tvåtjälar, jullar, knarrar, skötbåtar och motorbåtar. Att göra en bra tvåtjälar som skulle uppfylla säljägarnas krav var ingen lätt uppgift. Den skulle vara lätt, stark och ha stor bärkraft.
Back Callä och Skägg Brynolf stenar sköten vid Bodback 9.7.1924. Foto: Sverre Boucht
Uppmätning av skötbåt 14.7.1930. Upphovsman: Berndt J. Schauman. Bild via Svenska Litteratursällskapet